Hyvinvointi

Sopivasti itsekäs

Sanalla ”itsekäs” on aika negatiivinen kalskahdus, eikö?

Jos minulle sanotaan että joku ihminen on itsekäs, kuvittelen hänet henkilönä joka ajattelee pääosin vain itseään. Ei huomioi muita, tekee vain niin kuin HÄN kuin haluaa. Ajaa joka asiassa vain omia etujaan ja on hyvin keskittynyt omaan napaansa, ajatellen että maailma pyörii sen ympärillä. Pitää huolen siitä, että hän on itse tyytyväinen ja että hänellä on kaikki hyvin, muista juurikaan välittämättä. Ei hyvä. Vai onko sittenkin?

Kuinka itsekäs sinä olet?

Miltä sinusta tuntuu viikon loputtua kun et ole nukkunut tarpeeksi? Miltä sinusta tuntuu kun et ole ottanut itsellesi pieniä lepohetkiä päivään? Entäpä, kun et ole harrastanut mitään mikä tuo sinulle iloa koko viikon aikana? Onko sinulla hyvä olo?

Oma hyvinvointi on saattanut olla tärkeä arvo aikaisemmin, mutta elämäntilanteen muututtua ovat jotkut muut asiat tulleet tärkeämmiksi. Mieleni tekisi sanoa että ”tämä on ihan ok vähän aikaa, vaikka kuukauden tai pari.” Kun asiaa mietin, niin ei se kyllä ole ok edes viikkoa. Että ei välitä omasta hyvinvoinnistaan eikä itsestään.

Entäpä kun tämä oman itsensä laiminlyönti jatkuu vuosia?

Kun juttelen ihmisten kanssa miksi liikunta on jäänyt vähiin, yksi isoimmista syistä taustalla on se, että oma hyvinvointi on laitettu taka-alalle. Painoa on kertynyt, omat harrastukset ovat vähentyneet ja itsestä huolehtiminen on unohtunut.  Nämä taas ovat useimmiten ollut seurausta pienistä lapsista, perhearjen pyörittämisestä ja työn vaatimuksista. On kiire. Kun asioita priorisoidaan ”minä ja minun hyvinvointini” tuppaavat jäädä jonon hännille. Ymmärrän ja tiedän, että aina kaikki ei vain ole mahdollista, eikä kaikkea ehdi.  Toisinaan on tingittävä niistä asioista mitä itse haluaisi tehdä.

Miten oman ajatusmallin saa muutettua?

Joogamatto ja kengät - Superlaiffi Istu alas ja ala oikeasti miettiä mitä voit tehdä, että saat ujutettua elämään niitä tärkeitä asioita. Voit kaivaa kalenterin esiin ja alkaa suunnittelemaan viikkoa. Tässä vaiheessa pitää olla sopivasti itsekäs. Keskustele puolison kanssa ja sovi lasten kuskaamisista, ruuanlaitosta, kotiintuloista ja arjen perusasioista. Priorisoi. Jaa vastuu.

Eräs ystäväpariskunta on sopinut, että heillä molemmilla on joka viikko yksi ”oma ilta”. Sinä iltana toinen tietää olevansa kotona lasten kanssa ja huolehtivan heistä.  Toinen saa tavata ystäviään tai käydä harrastamassa. Vaaditaan vain vähän järjestelyä ja sopimista, helppoa, kannattaa kokeilla!

Hyvinvointipyramidi

Rakkaus, ihmissuhteet, turvallisuus, toimeentulo, riittävä ravinto, terveys, haaveet ja unelmat.

Uni & lepo, palautuminen, itselle tärkeät harrastukset, hyvä olo!

Mielekäs työ, lomat ja matkat, juhlat.

Rakentelin itsekseni tällaisen hyvinvointipyramidin. Kuin ruokapyramidi jossa pohjalla ovat hiilihydraatit, vihannekset, marjat ja hedelmät. Toisessa lokerikossa vähärasvaiset proteiinin lähteet, pehmeät rasvat ja ylimpänä punainen liha, eläinrasvat ja herkut.

Pyramidin sisältö on omia ajatuksiani, ei mitään virallista totuutta. Jokaiselle tulisi varmasti jotain lisättävää tai muutettavaa siihen mitä itse kunkin pyramidissa lukee.

Jokainen uskoakseni allekirjoittaa sen, että optimaalisen hyvinvoinnin pohjana ovat kohdillaan olevat elämän peruspalikat. Jokaisella tulisi olla koti, riittävästi ruokaa, riittävä toimeentulo, tärkeitä ihmissuhteita ja perusterveys kunnossa. Mielestäni myös haaveet ja unelmat kuuluvat tuohon perusasioiden sarakkeeseen.

Unen tärkeys hyvinvoinissa, lapsi nukkumassa, Superlaiffi Tasolle kaksi keräsin unen, levon, palautumisen, itselle tärkeät asiat ja hyvän olon. Uni ja palautuminen ovat itsestäänselviä valintoja. Jokainen tietää miltä tuntuu kun nukkuu huonosti. Unesta kirjoitin aikaisemmassa postauksessani, voit halutessasi lukea sen täältä.

Kakkostasolta löytyvät myös ne jokaiselle tärkeät harrastukset. Harrastus voi olla vaikka kutomista ja perhosten keräilyä. Ihan sama mitä, kunhan elämässäsi on asioita joita tykkäät tehdä, jotka ovat sinulle tärkeitä ja tekevät sinut iloiseksi. Hyvään olon saavuttaa luonnossa liikkumalla, lukemisella, hieronnalla tai toisen kosketuksella. Euforiaa synnyttää myös shoppailu ystävän kanssa, tv:n tai leffan katselu ja liikunnan tuoma hyvä olo.

Vasta kolmannella portaalla näen mielekkään työn sekä muut hyvinvointia tuovat asiat kuten lomat, juhlat, astetta paremmat ruuat ja viinit. Myös ulkonäköasiat kuten kampaajalla käynti tai sixpack-vatsalihakset luovat osalle meistä hyvää oloa.

Superlaiffi Jos joku kolmannen portaan asioista putoaisi pois, voisit jatkaa elämääsi melko hyvin, eikö? Menetetyn työpaikankin tilalle löytyy luultavasti toinen.

Entäpä jos joku kakkosportaalta putoaisi pois? Se tekisi elämästä jo selkeästi kurjempaa.

Entä alin porras? Jos joku alimmista palikoista puuttuu se saattaa horjuttaa mielenterveyttä, eikä esimerkiksi sodan keskellä elävän ihmisen (perusturvan puutos) ensimmäinen pohdinnan aihe varmastikaan ole se koska pääsee seuraavan kerran tukan leikkuuseen.

Ole sopivasti itsekäs, älä hetkeen ajattele muita

Kehotan jokaista teistä oikeasti ottamaan hetken sille, että miettii, mikä SINULLE on tärkeää. Ei sinun puolisollesi, lapsillesi, vanhemmillesi tai pomollesi. Vaan SINULLE.

Kun sinä voit hyvin, eivätkö läheisesikin voi paremmin? Voivatko he hyvin kun sinä voit huonosti? Pohdi ja pyörittele. Ota kalenteri käteen ja ala raivaamaan tilaa asioille jotka tekevät sinulle hyvää.

Mikä on itsekästä?

Itse olen välillä kauhistellut sitä, että saatan meidän yhteisenä vapaapäivänä tai lomareissulla lähteä salille tai lenkille vaikka mieheni ei sinne lähde. On jotenkin tosi vaikea jättää toinen meidän yhteisellä lomalla yksin! Olen toki monta kertaa kysynyt mieheltäni, että onko tämä sinulle varmasti ok? Eihän sua haittaa? Vastaus on aina ollut vakuuttava ”EI” joten minä sitten menen!

Laura bloggaa huipulla, Superlaiffi Olenko itsekäs? Mielestäni olen. Mutta se, että pääsen liikkumaan, tekee minut iloiseksi ja on minulle tärkeää! Olen paljon paremmalla tuulella ja huomattavasti parempaa seuraa kun pääsen tekemään omia juttujani, minulle merkityksellisiä asioita.

Arvosta siis itseäsi ja ota aikaa niille asioille jotka ovat sinulle tärkeitä! Tietääkseni mitään marttyyri-pisteitä ei missään jaeta, eli ainakaan uhriksi heittäytyminen oman hyvän olon kustannuksella ei taida kannattaa.

Because you’re worth it! ;) 

Laura