Juoksu sateessa - Superlaiffi Liikunta

Liikkumisen vaikeus vai helppous?

Kuluneella viikolla Superlaiffissa on pohdittu ikää ja sen vaikutusta treeniin ja liikuntaan. Tiedämme, että liikkumattomuus maksaa vuosittain 3 miljardia valtiolle (aivan kamala summa!), ja joka toinen meistä suomalaisista alkaa olla ylipainoinen.

Suositusten mukaan 18-64-vuotiaiden pitäisi harrastaa terveysliikuntaa (ankea sana!) viikossa vähintään 2 ja puoli tuntia reippaasti, tai tunti ja 15 minuuttia rasittavasti. Ei kuulosta kovin vaikealta, vai mitä? Lisäksi tulisi kohentaa lihaskuntoa ja kehittää liikehallintaa pari tuntia viikossa. No ei sekään kuulosta kamalalta. Miksi se liikkuminen on sitten niin vaikeaa?

Superlaiffin omissa tutkimuksissa olemme saaneet mielenkiintoisia tuloksia teiltä oikeilta ihmisiltä, kiitos rehellisistä vastauksista. Monet teistä haluaisi liikkua enemmän. Puolet vastanneista haluaisi liikkua lähes joka päivä. Superlaiffin aikaisemmissa tutkimuksissa meille selvisi, että yli 80% teistä haluaisi liikkua ylipäätään enemmän. Liikkuminen siis kiinnostaa lähes kaikkia. Hyvä!

Marraskuussa eduskunnassa käsiteltiin Suomen historian ensimmäistä valtioneuvoston liikuntapoliittista selontekoa. Siinä linjataan esimerkiksi liikunnan lisäämistä elämän eri vaiheissa ja liikuntapaikkojen rakentamisesta. Tavoitteena on lisätä ihmisten fyysistä aktiivisuutta. Sama tavoite kuin meillä, hyvä!

Juoksukenkien nauhojen sidonta - Superlaiffi Mikä sitten estää meitä liikkumasta, kysyimme.

”Laiskuus, ajan puute, väsymys”, moni vastasi. ”Ei mikään varsinaisesti estä. Oma laiskuus ja itsekurin puute.”

”Ei vaan ole sellaista tunnetta, että haluaisi liikkua ja sohva houkuttelee. Koen, että ansaitsen stressaavan työn ja elämän vuoksi lepoa. Vaikka tiedän kyllä, että liikunta tekis kuitenkin parempaa myös näille.”

Aktiivisuutta arjessa vähensi 76,5%:lla vastanneista huonosti nukuttu yö (onko syy tähän älylaitteissa, pikkulapsiarjessa, vai stressissä?) ja toiseksi eniten, 73.5%, huono fiilis yleisesti.

Suomalaisia rassaa myös huono sää: 70.6% vastaajista koki, että huono sää vaikuttaa merkittävästi arjen aktiivisuuteen negatiivisella tavalla. Kun katsoo ulos ikkunasta marraskuussa, ei vastaukset yllätä. Suomessa sään vaikutusta aktiivisuuteen ei ole juurikaan tutkittu, mikä on aika yllättävää, kun pimeää aikaa vuodesta on valtaosa. Superlaiffin tutkimuksissa moni piti säätä kuitenkin isona ongelmana ja liikunnan ylläpitämisen esteenä.

Säätä ja pimeyttä me emme voi muuttaa, mutta voisimmeko me kannustaa ihmisiä jollain muilla tavoin? Miksi jotkut pystyvät kiireisestä arjesta huolimatta liikkumaan ja urheilemaan säännöllisesti?

Kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Pia Pakarinen, 58-vuotta, kertoo Superlaiffin podcastissa miten löytää aikaa aktiiviselle treenaamiselle

Pia Pakarinen - Superlaiffi

Apulaispormestari Pakarisen työviikot ovat ihan kamalia, eikä hän voi aamulla tietää, miten pitkä päivästä tulee. Pakarinen treenaa juoksuohjelman mukaan viisi (5) kertaa viikossa maratonille. Kahden aikuisen lapsen äiti ja koiranomistaja on juossut useita maratoneja.

”Viimeisen kahden vuoden aikana olen jättänyt vissiin yhdet juoksutreenit väliin. Juoksen vaikka keskellä yötä, tai todella aikaisin aamulla, mutta juoksen”, hän kertoo.

Pakarinen harrastaisi mielellään muitakin lajeja. Juoksu on kuitenkin ainoa, mitä tämän hetkinen elämäntilanne mahdollistaa.

”Jos on hyvä viikko, pääsen käymään punttisalilla tai ryhmäliikuntatunnilla ehkä kerran, kaksi. Rakastan ryhmäliikuntaa ja 20 vuotta vedin jumppia parhaimmillaan noin 13 tuntia viikossa.”

Kun kysyn, onko Pakarinen ollut aina liikunnallinen, lapsesta saakka, hän yllättää vastauksellaan.

”Aloin liikkua aktiivisesti reilusti päälle parikymppisenä, vasta kun innostuin Jane Fondasta ja musiikin ja liikunnan yhdistämisestä. Musiikkia rakastan ja sitä kautta hurahdin jumppaan, hän muistelee hymy huulillaan.”

Usein ajatellaan, että liikuntarutiineista kiinni pitävä, tavoitteellisesti liikkuva on pienestä asti saanut esimerkiksi kotoa mallin aktiiviseen urheiluun. Energinen Pakarinen vaikuttaa mielestäni tällaiselta liikkujalta. On lohdullista kuulla, että liikuntaan voi hurahtaa myöhemmälläkin iällä ja siitä jää pysyvä tapa.

Go run - Superlaiffi Ajankäytön mestari Pakarinen kuitenkin on, vai onko kyse pohjalaisesta luonteen lujuudesta?

”Kun lapseni olivat pieniä keksin aina keinon, että pystyn liikkumaan ja urheilemaan, vaikka painoin duunia ja aika oli rajallista. Otin vaikka toisen lapsen etu- ja toisen takareppuun ja juoksin läheistä mäkeä ylös alas.”

”Nykyisen toimeni hoitaminen on todella vaativaa ja taas keksin keinoja mistä nipistää aikaa juoksemiselle”, hän toteaa. ”Saatan juosta töistä kotiin tai toisinpäin ja nukun liian vähän.”

Pakarinen kertoo, että kantaa valtuuston kokouksissa ja työpaikalla isoa kassia mukanaan mistä löytyy vaihtovaatteet, meikit ja lenkkarit.

Työpaikalla ei puhuta kollegoiden kanssa liikunnasta, mutta pormestari Vapaavuori kuulemma pelaa tennistä.

”Helsingin kaupungilla on nyt käynnissä tämä liikuntaan kannustaminen ja esimerkiksi kokouksissa saa seistä istumisen sijaan”, Pakarinen avaa työpaikkansa tapoja. ”Käytän erittäin paljon hyväkseni tätä lupaa ja seison usein.”

Yksi huono tapa Pakariselle sentään on.

”En venyttele tarpeeksi”, hän paljastaa.

Lähes 60-vuotiaana huippuvirassa työskentelevä Pakarinen on inspiroiva esimerkki ihmisestä jolla on itsekuria ja mielenlujuutta pitää kiinni omista liikuntatottumuksistaan, vaikka periaatteessa niihin ei olisi aikaa. Pohdimme Pakarisen kanssa mistä hän löytää voimaa ja energiaa kaikelle tekemiselleen ja hän on sitä mieltä, että motivaatio on isoin tekijä.

Haastattelu vahvistaa ajatusta siitä, että niin painonhallinta kuin liikuntatottumuksetkin ovat vain ja ainoastaan kiinni omasta mielestä ja ajattelusta. Virallisiin liikuntapiirakoihin ja suosituksiin tulisikin lisätä ohjeet mielenhallinnan vahvistamiseen ja korostaa oman ajattelun merkitystä minuuttisuositusten sijaan. Fokusta kannattaisi siirtää ihmismieleen ja sen kehittämiseen — tämä on Superlaiffin virallinen linjaus.

Run happy - Superlaiffi

Superlaiffin painonhallintaan ja liikuntaan keskittyvä start up -yritys tutkii ja etsii konkreettisia syitä ja tätä kautta uusia ratkaisuja, miten ihmisten elämästä saataisiin parempaa, terveellisempää ja aktiivisempaa.

Arla