Lapsiperheen kokeileva keittio, osa 2 (riisikakku, salaattia, paprikaa, avokaadoa ja herbamarea) - Superlaiffi Ruoka

Lapsiperheen kokeileva keittiö, osa 2

Viikko vierähti jälleen vilauksessa. Mihin kaikki aika katoaa? Varmaan moni voi samaistua tähän, mutta se on taas teksti erikseen. Ja kuinkas meidän gluteeniton viikko sujui? Pääpiirteittäin erittäin hyvin.

Itse voin paljon paremmin, kun jätän gluteenin vähemmälle. Minulla ei ole mitään virallista diagnoosia, mutta omaa kehoani kuunnellen voin selkeästi paremmin kun jätän leivät, pastat ja muut sellaiset pois. Se tuntuu vatsan toiminnassa ja vireystilassani. Tämähän nyt ei ole mikään ylläri sinänsä. Suomessa taitaa aika monella olla sama tilanne. Se, että ei ole allerginen, mutta on herkkä.

Lasten jaksamisessa en huomannut muutosta, ihan yhtä vaikeasti nousivat aamulla ylös kuin ennenkin. Eivätkä he itsekään huomanneet eroa jaksamisessa, kun heitä haastattelin. Tärkeää on kuitenkin, että ollaan juteltu viikon mittaan paljonkin ruoasta ja valinnoista. Ihan kaikesta muustakin kuin gluteenista. Lasten kanssa keskusteleminen on mielenkiintoista ja huomaan, että he jäävät miettimään asioita. Niinhän se on, että olet mitä syöt. Lapsena opitut tavat ja ajatusmallit juurtuvat todella tiukkaan. Haluan edelleen pitää heillä hyvinkin sallivaa linjaa, mutta toivon heidän itse miettivän omaa olotilaansa ja miltä minkäkin ruokailun jälkeen tuntuu. Välillä on vatsa kipeä, mistä se johtuu?

Mitä söimme viikon aikana? Rytmimme menee niin, että lapset syö aamiaisen kotona, lounaan koulussa ja sitten kotona välipalan, päivällisen ja iltapalan. Itse syön jo lounaaksi yleensä edellisen päivän yhteistä ruokaa tai tulevaa yhteistä päivällistä. On helpompi tehdä vain yksi ruoka.

Aamuisin söimme gluteenitonta kaurapuuroa tai chia-kookos-vanukasta. Puuro on toki tuttua kauraa, ja gluteeniton on ihan yhtä hyvää kuin normi. Vanukkaaseen he eivät ole vielä ihan kunnolla lämmenneet, mutta aioin jatkaa aivopesua! Se on kuitenkin todella helppo, nopea ja terveellinen aamupala. Olen tehnyt vanukkaita myös välipaloiksi valmiiksi pilttipurkkeihin. Nämä täytyy tehdä edellisenä iltana valmiiksi, mutta sitten onkin monelle päivää aamiaiset ja välipalat. Rivien välistä varmaan huomaa, että itse olen ihan hullaantunut tähän chia-vanukkaaseen. Niin hyvää ja hellää vatsalle.

Chia-vanukas Riikan tapaan

  • 2,5 dl Pirkka kookosmaitoa
  • 0,5 dl Foodin Chia-siemeniä
  • Mustikoita, vadelmia ja mansikoita
  • Pirkka 100% päärynäsosetta (tai mitä tahansa muuta sokeroimatonta sosetta)

Sekoitan kookosmaidon ja chia-siemenet kunnolla. Annan seoksen hetken tekeytyä ennen kuin laitan purkkiin pohjimmaiseksi, ja sittenkin vielä annan sen hetken olla ennen marjojen lisäämistä. Lisään päälle mustikoita, vadelmia ja pari mansikkaa, ja lopulta vielä päälimmäiseksi päärynäsosetta. Chia-siemenet turpoavat, joten seoksen pitää antaa tekeytyä kunnolla, vähintään 20 minuuttia, ennen syömistä.

Todella yksinkertaista ja herkullista! Ja variaatioissa vain taivas rajana.

Kaalilaatikko, salaattia, paprika - Superlaiffi

Maanantaina ja tiistaina oli päivälliseksi kaalilaatikkoa. Kaalilaatikko on lasten suosikki ja sitä on helppo tehdä useammaksi päiväksi. Ja kaalilaatikkohan herkutellaan puolukkahillolla tietenkin, jami jami!

Herbamare, riisikakkua ja kurkkua - Superlaiffi Iltapalaksi oli gluteenittomia riisikakkuja kasviksilla. Viikon aikana olen päällystänyt riisikakkuja erilaisilla variaatioilla voita, kurkkua, tomaattia, salaatinlehtiä, paprikaa ja avokadoa. Olen jättänyt leikkeleet ja juustot pois tahallaan, että oppisimme pois leipäkoukusta. Arvatkaas mikä sitoo nämä kaikki riisikakunpäälliset täydellisesti yhteen? No, Herbamare yrtti-suola mauste. Olin unohtanut tämän mausteen kauaksi aikaa. Nyt kun lueskelin ravintojuttuja, ja nykyään kun tuntuu, että kaikki mausteetkin on ”myrkkyä”, niin tämä on aivan loistava vaihtoehto lähes kaikkeen maustamiseen. Herbamare menee niin jatkoon!

Pottuja ja jauhelihaa - Superlaiffi

Keskiviikkona tein todella tylsän näköistä peruna-jauheliha paistosta. Tylsästä ulkomuodostaan huolimatta se toimii lapsille todella hyvin ketsupin kanssa. Aamiaiset, väli- ja iltapalat pysyivät edelleen (ja koko viikon) kaurapuuro-, vanukas-, riisikakku-linjalla, koska se vaan toimii!

Salaatti, jossa on paprikaa cachew-pähkinöitä - Superlaiffi

Torstaina halusin kevyempää linjaa ja väriä ruokapöytään, joten oli salaattipäivä. Minusta on ihanaa, että Oskari ja Odessa syö salaattinsa mukisematta. Odessa erityisesti tykkää salaatista, mutta Oskari syö sen lähinnä miellyttääkseen minua. Ennen ruokailua on sellainen taas tätä äitin hössötystä -ilme. En voi itselleni mitään, kun mulla nousee usein hymy seuratessani Oskarin toimintaa. Hänestä näkee niin helposti, kun hän jättää jotain sanomatta — ihan vain miellyttääkseen minua.

Aiheesta poiketen, mutta Oskariin liittyen, huvittaa yksi tapahtuma tältä viikolta. Oskari unohtaa usein aamulla pestä hampaat ja aina pitää olla muistuttamassa. No yksi ilta sain oudon päähänpiston. Laitoin Oskarin hammasharjan minigrip-tyyppiseen pussiin ja piilotin sen hänen kenkäänsä. Siinä sitten hihittelin itsekseni, että ei ainakaan jää aamulla huomaamatta. No aamulla, tottakai kaikista muista aamuista poiketen Oskari meni ihan omatoimisesti hammaspesulle ja huuteli, että missä hänen hammasharjansa on. Juoksin äkkiä hakemaan harjaa sieltä kengästä ja Oskari huomasi tämän. Ei puhunut mitään, mutta väläytti taas sen ilmeen ja pikku hymyn. ”Äiti, olet outo.”

Gluteeniton tortilla-annos - Superlaiffi Perjantaina lapset toivoivat tortilloja ja tottakai se toive toteutettiin. Laitettiin kaikki lisukkeet ja muut valmiiksi ja innoissamme kävimme pöytään. Kääk! Gluteenittomat tortillalätyt olivat ihan kamalia! Olen aiemmin tehnyt gluteenittomista lätyistä quesadilloja. Niissä ne on toimineet aivan hyvin, joten tuli ihan yllätyksenä että ns. normikäytössä ne eivät olekaan mitään herkkua. Koska pöydässä oli jo jauhelihahöyste yritin paikata tilannetta keittämällä sen kylkeen gluteenitonta pastaa. Mutta ei sekään kyllä lapsille kovin hyvin uponnut. Perjantai meni siis metsään, mutta illalla onneksi puuro maistui hyvin.

Lauantaina nukuttiin pitkään ja aamiainenkin meni tosi myöhäiseksi. Pääruoaksi kanafileitä uunissa (lasten mielestä oli kuivia, ne on niin tarkkoja, puuh) ja siihen lisukkeeksi riisi-kasvis-kookosmaito sekoitelmaa. Tätä maustoin myös soijakastikkeella ja jälkeenpäin huomasin, että siinä olikin vehnää. No, aika pitkälle viikkoa pääsin ennen tällaista kömmähdystä.

Sunnuntaina paistoin lounaaksi eilistä riisilisuketta. Edellisen päivän riisistä tulee todella herkullista, kun sitä paistaa kookosöljyssä ja rikkoo mukaan muutaman kananmunan.

Illalla käytiin vielä lasten toiveesta mäkkärissä. Sieltä saa paljon gluteenittomia vaihtoehtoja, paitsi ei mitään missä on kanaa, koska niissä on se päällyste. OI MIKSI? Jotenkin ristiriitaista, että hampurilaisen saat gluteenittomana, mutta et salaattia. Siis mitään salaattia ei saanut gluteenittomana, ärsyttävää. (Niin olihan silloin isänpäiväkin, mutta me juhlimme sitä vasta ensi tiistaina.)

Summa summarum, on helppo pitää vähägluteenista linjaa ja sitä aion ehdottomasti jatkaakin. Tällä viikolla opin myös tutkimaan tuoteselosteita tarkemmin. Sitäkin varmasti jatkan. Aika koukuttavaa. The more you know the more you want to know! Oman kokemukseni mukaan niin kutsutut korvaavat tuotteet harvoin kuitenkaan toimivat kovin hyvin ja ravintopuolellakaan niissä ei ole kehumista.

Toimivuudesta poikkeuksena palaan gluteenittomaan vehnäjauhoon, mistä olen monesti jo aiemminkin leiponut kaikenlaista. Se kyllä toimii hyvin, ainakin maun puolesta. Tällä viikolla sitä ei tullut käytettyä kuin taikataikinaan, mikä ei ollu syötäväksi tarkoitettukaan. Parempi siis pitää makarooni makaroonina ja vehnälettu vehnälettuna, silloin kun niitä meidän perheessä tarjotaan. Yleislinjauksena suosin meidän keittiössä enemmän kasviksia, perunaa ja riisiä.

Herkullista viikkoa toivottaen,
Riikka