Vieraskynä

Kesäksi rantakuntoon ja muita hyviä vitsejä

Tavoitteet ja elämän realismi

Kevätpäivän seisaus on ohitettu ja sehän tarkoittaa lisääntyvän valon ja auringon lisäksi sitä,että kesä lähestyy! Talveksi villapaitoihin verhoutuneet suomalaiset (jopa lapissa!) alkavat taas miettiä että mitäs sieltä paidan alta paljastuukaan. Olisiko kivempi vetää ihonmyötäiset t-paidat ja topit päälle kun keskivartalo on ennemmin toppi- kuin villapaitakunnossa? 

Kesäkunnon lisäksi meillä riittää muitakin toiveita, haaveita, tahtoa, kivoja mielikuvia ja tavoitteita. Into saattaa olla kova, optimisti uskoo kaiken menevän kuin Strömsö:ssä ja tiukkojakin tavoitteita on varaa asettaa. Omissa mielikuvissa lihakset kasvavat kohisten, paidan alta paljastuu sixpack ja juokset puolimaratonin kuin kauris kesälaitumella. 

Sitten tuleekin se realismi ja elämän yllätykset. Suunnitelmia tulevat hidastamaaan sairastumiset (ehkä useatkin perättäiset flunssat), lomareissut, loukkaantuminen, työkiireet, lastenhoito-ongelmat, burnout ja talon rakennus.

Hyvin alkanut projekti hidastuu, mutta ei toivottavasti tyssää kokonaan. Näitä hidasteita tulee kaikille. Se on aivan varma. Jos juuri SINÄ olet se yksi ja ainoa joka ei koskaan sairastu, loukkaannu, joudu joustamaan liikunnasta tai ruokailusta töiden tai perheen takia, olet melkoinen onnenpekka tai –pirjo.

Laura bloggaa treenatessa, Superlaiffi

Kuinka näihin elämän realiteetteihin voi sitten varautua? 

  • Mieti arkeasi ja elämääsi objektiivisesti kun alat tehdä suunnitelmia. Kuinka paljon sinulla ihan aikuisten oikeasti on aikaa liikkua viikossa? ”Haluaisin liikkua neljä kertaa viikossa”. Selvä, no kaiva kalenteri esiin ja katso missä siellä oikeasti on se aika neljälle kerralle. Merkkaa ne ylös. 
  • Huomio se, että et voi lähteä painamaan nollasta sataan heti. Jos tavoitteesi on liikkua 4-5 kertaa viikossa, etkä ole viimeiseen vuoteen liikkunut säännöllisesti lainkaan, niin johan se nyt järkikin sanoo, että et voi nostaa liikuntakertoja heti maksimiin. Malttia. Asiat eivät tapahdu hetkessä.
    Liian nopeasti ja liian paljon johtaa siihen, että kroppaasi kolottaa koko ajan jostakin, et palaudu, paikat kipeytyvät, et pääse liikkumaan ja motivaatio lopahtaa. Aloita maltilla. Treenaa säännöllisellä 1-2 kertaa viikossa ja nosta siitä pikku hiljaa määriä.

  • Mitä jos sairastun?

    Huomio myös tämä mahdollisuus. Jos sairastut napsi sinkit, c-vitamiinit ja lepää. Malta jälleen kerraan odottaa että olet kunnolla parantunut. Sen jälkeen taas pikkuhiljaa liikkeelle. Älä lannistu. 6 kuukauden projekti ei kaadu 1-2 flunssaviikkoon. 

  • Entäpä jos töissä on kiire?

    Tämäkin on hyvin mahdollista ja monilla meistä jopa todennäköistä. Kaiva jälleen kalenteri esiin ja raivaa sieltä mahdollisuuksien mukaan tilaa omalle liikunnalle. Järjestele ja priorisoi. Tee se mitä ehdit, kaikki on parempi kuin ei mitään.
    Jonain viikkona liikuntaa saattaa jäädä vähemmälle kuin haluaisit, mutta seuraavalla voit jo toivottavasti ottaa menetetyt hetket takaisin.
    Jos on kova stressi, matalatehoinen liikunta on tällöin järkevämpi valinta kun entisestään kuormitusta lisäävä tehotreenaaminen. Projekti ei kaadu tähänkään. 

  • Onko tavoitteesi realistinen?

    Mitä muita toimia sen saavuttaminen vaatii, kuin liikunnnan lisäämistä?
    Kolme kuukauttaa saattaa etukäteen ajateltuna tuntua toooosi pitkältä ajalta. Kesäkuun loppuunkinhan on vielä ikuisuus, eikö? Oletko varannut oikeasti tarpeeksi aikaa tavoitteeseen pääsemiseen?Mitä muuta sinun kannattaa muokata arjessa? Ravintoa? Perheenjäsenten osallistamista? Työmatkojen hyödyntämistä? Painonpudotukseen vaaditaan muutakin kuin liikuntaa ja fiksumpaa ruokaa, vaikka sitä se yksinkertaisimmillaan onkin.

     

     

    Onko tavoitteesi niin arvokas, että sen eteen kannattaa tehdä töitä?

  • Mikä sinua motivoi? Miksi treenaat tai muutat elämäntapojasi?

    Mitä sen jälkeen tapahtuu kun olet tavoitepainossa tai kropan malli on muuttunut?  Pohdinnan tulisi selventää sinulle miksi teet, mitä teet. Voi olla, että huomaat tavoittelevasi jotain asiaa turhaan.

    Elämäsi ei muutu paremmaksi vaikka saisit 10 leukaa tai paino putoaa 5 kiloa. Sinusta ei automaattisesti tule samalla parempaa ihmistä.

Näillä miettein kohti kevättä ja kesää, joka on jo kolmen kuukauden kuluttua!! ;) 

Laura

Personal trainer, Lappi

Personal Trainer Laura Hakala logo